blogit
Arvioitu lukuaika 3 min

Neljä vinkkiä megatrendien hyödyntämiseen

Tulevaisuuden tietämisen sijaan vielä tärkeämpää on tulevaisuuteen vaikuttaminen – siksi megatrendit kannattaa valjastaa käyttöön! Nappaa tästä vinkit megatrendien hyödyntämiseen.

Kirjoittaja

Lilli Poussa

Asiantuntija, Ennakointi

Julkaistu

Megatrendeillä ei ole tapana yllättää. Ne kun ovat laajoja muutoksen kaaria, useista ilmiöistä koostuvia yleisiä kehityssuuntia, jotka eivät muutu kovin nopeasti. Ne tuntuvat, näkyvät ja kuuluvat jo nyt: uutisissa, palveluissa ja tuotteissa, tilastoissa ja tutkimustuloksissa, innovaatioissa tai vaikkapa some-keskusteluissa. Parhaimmillaan megatrendeihin perehtyminen vahvistaa ymmärrystä siitä, missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa. Ne muistuttavat meitä kehityskuluista, joita meillä ei ole varaa ohittaa.

Jos et ole vielä törmännyt megatrendeihin, kannattaa aloittaa tutustumalla muutosten kokonaiskuvaan. Yksittäisiin trendeihin voit syventyä megatrendikorttien avulla. Valittavanasi on:

Kaikki irti megatrendeistä

Mutta mitäs sitten, kun trendit ovat hallussa? Miten valjastaa megatrendit käyttöön niin, että syntyy oivalluksia, pitkän tähtäimen ajattelua ja ennen kaikkea toimintaa, joka vaikuttaa tulevaisuuteen?

Liikkeelle voi lähteä esimerkiksi Sitran kaikille avoimesta Tulevaisuuden tekijän työkalupakista, josta löytyy useita erilaisia työkaluja. Työkalut on suunniteltu megatrendien ja trendien tulkitsemiseen, tarkasteluun ja ajattelun avartamiseen. Kun tulevaisuustiedosta saa paremmin tolkkua, on myös helpompi tunnistaa oman yhteisön, yrityksen tai organisaation vahvuudet, haasteet ja keinot vaikuttaa tulevaisuuteen.

Megatrendejä on vuosien varrella hyödynnetty erilaisissa organisaatioissa ja yhteisöissä esimerkiksi päätöksiä tehdessä, oppimisen tukena, strategiatyön yhteydessä tai vaikka uutisjuttua kehystäessä. Huhtikuussa järjestämissämme Valjasta megatrendit käyttöön -webinaareissa kuulimme lisää käytännön esimerkkejä siitä, miten megatrendien avulla oli pohdittu työllistymispalveluiden tulevaisuutta, kunnan strategiaa ja järjestön toimintaympäristön riskejä.

Neljä vinkkiä etenemiseen

  1. Jos haluat tutkia yksittäisen trendin vaikutuksia yhteisöönne tai organisaationne, kannattaa tarttua Ota trendi haltuun -työpohjaan.
  2. Jos etsit työkalua, jolla voitte porukalla hahmottaa parhaiten kokonaiskuvaa ja tutkia nyt jo nähtävissä olevia konkreettisia muutoksia, suosittelemme Megatrendi-tutkainta.
  3. Jos haluat avartaa ajattelua ja tunnistaa trendin tuomia mahdollisia yllätyksiä, Ennakoinnin eläintarha -työpohja on siihen oiva työkalu. Tämä työkalu toimii parhaiten yhteisen keskustelun pohjana.
  4. Jos kaipaat kehikkoa yhteisiin tulevaisuuspohdintoihin ilman, että nykyhetken esteet unohtuvat, kannattaa kurkata Tulevaisuuskolmio-työpohja.

Tulevaisuuden tekijän työkalupakista löytyy myös paljon muita, tulevaisuusajatteluun innostavia ja siinä tukevia työkaluja.

Pääset työkalujen hyödyntämisen kanssa tarvittaessa alkuun ihan yksin ajatellen, mutta useimmat niistä toimivat parhaiten porukalla. Yhdessä tehden ajattelun rikkaus ja erilaiset näkökulmat parantavat ennakoinnin laatua ja mikä tärkeintä, laajentavat tulevaisuusvaltaa Tulevaisuusvalta Tulevaisuusvalta on valtaa vaikuttaa tulevaisuusnäkymiin eli siihen, mitä tulevaisuudessa pidetään mahdollisena tai toivottavana. Avaa termisivu Tulevaisuusvalta . Siksi kynnys kannattaa pitää matalana ja kutsua mukaan kaikki, joita aihe vähänkin kiinnostaa. Jos megatrendit ovat keskustelukumppaneillesi ihan uusi asia, voit pyytää heitä katsomaan alkulämmittelyksi alla olevan parin minuutin videon megatrendeistä.

You need to accept marketing-cookies to watch this video

Open cookie settings

Työyhteisöissä tulevaisuustyö usein myös innostaa ja aktivoi. Tulevaisuustyössä tulemme tietoisiksi erilaisista tulevaisuuksista ja siksi se on löyhempää ja vapaampaa, kuin vaikkapa hankesuunnittelu ja strategiatyö. Se ei kuitenkaan ole turhaa haihattelua tai ajanhukkaa.

Parhaimmillaan erilaisten tulevaisuuden kehityskulkujen pohtiminen kirkastaa sen, mihin suuntaan oman organisaation tai yhteisön pitäisi olla menossa. Kun suunta on selvä, on helpompi rakentaa hyvä strategia, joka vie perille.

Mistä on kyse?