archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Hae kasvu sieltä, missä asiakkaasi on

Kirjoittaja

Jyri Arponen

Johtaja, teollisuus ja innovaatiot

Julkaistu

Nyt puhutaan asiakaslähtöisyydestä, palvelumuotoilusta ja jopa ymmärretään, että kasvu vaatii
myyntiä. Siis kaikki tämä tarkoittaa kontaktia oikeitten asiakkaiden eli ihmisten kanssa.

Meillä ei enää perusteta yrityksiä pelkästään pöytälaatikoihin, mutta kasvun ja asiakasymmärryksen
siementä haetaan hautomoissa, living labeissä, hubeissa, työpajoissa taikka kiihdyttämällä ilman
oikeaa asiakasta. Ilman asiakkaalla testattua ansaintalogiikkaa on turha lähestyä rahoittajia taikka
yrittää myydä innovatiivisia ratkaisuja niitä tarvitseville.

Aaltoes Startup Saunoineen ja Slush-tapahtumineen toimii toisin. Niiden luoma startup
alusta vetää sijoittajia, potentiaalisia ostajia sekä toisintekijöitä ja ajattelijoita puoleensa. Siellä
menestyvät erityisesti peliyhtiöt sekä mobiili-ja ohjelmistokehittäjät, mutta vähitellen myös
lääkekeittäjätkin mahtuvat tähän joukkoon.

Mutta mistä saadaan seksikäs kasvulinko kampusten ulkopuolisille uusien yritysten tuotteiden,
palveluiden ja konseptien kestävälle, mutta vauhdikkaalle kasvulle?

Aallossa mennään Saunaan. New Yorkissa taas SME Storeen. Se on kauppa yrityksille, jotka
haluavat päästä aitoon kontaktiin asiakkaiden kanssa heti yritystoiminnan alkuvaiheessa. Me
voisimme tehdä yhteisen kaupan tuotteiden myyjille ja palveluiden kehittäjille sekä laittaa B2B ja
B2C yrityksiä saman tilan sisään vaikka kauppakeskuksiin.

Kaikki yritykset tarvitsevat myyntiä generoivan liiketoimintamallin sekä vuorovaikutuksen oikeiden
asiakkaiden kanssa, jossa voi testata konseptin kantavuutta per heti. Lisäksi kaupan eri toimijat
voisivat oppia toisiltaan. Siinä syntyy outoja alliansseja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Syrjäisten ja kolkkojen kehittämiskoppien aika on ohi. Mene sinne missä asiakkaasikin on.

Kirjoitus on julkaistu 20.2.2012 www.yrityskasvu.fi -sivustolla.