archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Vihreästä taloudesta kannattavaa liiketoimintaa

Lähimatkailupalvelu Nopsa julkisti maanantaina lähimatkailumanifestin. Paikallista luksusta Suomesta esiin nostava matkailupalvelu auttaa manifestin myötä myös muita konseptoimaan uutta, vihreästä ajattelusta versovaa liiketoimintaa.

Julkaistu

Lähimatkailupalvelu Nopsa julkisti maanantaina lähimatkailumanifestin. Paikallista luksusta Suomesta esiin nostava matkailupalvelu auttaa manifestin myötä myös muita konseptoimaan uutta, vihreästä ajattelusta versovaa liiketoimintaa.

Manifesti julkistettiin Sitran Maamerkit-ohjelman tilaisuudessa, jossa pohdittiin yhteisvoimin sitä, miten vihreän talouden uusista palveluista saadaan kannattavaa liiketoimintaa.

-Tällä hetkellä on nähtävillä kaksi suurta trendiä, joista toinen on Internetin ylivoimaisuus ihmisten median käytössä ja toisaalta eräänlainen vastatrendi eli hiljaisuuden, hidastamisen ja ekologisuuden arvostuksen nousu. Nämä trendit ennustavat vahvasti uudenlaisten palvelujen nousua jotka perustuvat vihreään talouteen, ekologisuuteen ja toisaalta näiden palvelujen helposti löytymiseen ja ostamiseen verkosta, sanoo johtava asiantuntija Jyri Arponen Sitrasta.

Lähimatkailupalvelu Nopsa on esimerkki uudenlaisesta vihreään talouteen perustuvasta liiketoiminnasta.

– Nopsan palvelut perustuvat ajatukseen siitä, että ei tarvitse lähteä lomalle kauas kun läheltäkin löytyy. Huomasimme kuitenkin, että Suomessa lähimatkailukohteita on vaikea löytää ja siksi lähdimme tarjoamaan sellaisia lähimatkailureittejä verkossa jotka tarjoavat sitä mitä ihmiset hakevat ulkomailta; elämyksellisiä, aitoja ja mietittyjä paikkoja, kertoo Ulla-Maaria Engeström Nopsasta.

Lähimatkailumanifestissa listataan asioita, joita uusien matkailupalvelujen kannattaisi ottaa huomioon rakentaessaan palveluja asiakkaille. Näitä asioita ovat ainutlaatuisuus, yksityiskohtaisuus, alkuperäisyys, yllätyksellisyys, paikallisuus, ekologisuus, kokonaisvaltaisuus, elämyksellisyys, pienimuotoisuus ja henkilökohtainen hyvä palvelu.

– Kaikkea tätä ei tietenkään yhdestä kohteesta ehkä löydy, mutta nämä ovat hyviä suuntaviivoja mille tahansa uudelle yritykselle tai tuotteelle, joka lähtee ajattelussaan vihreän talouden ja verkon mahdollisuuksista Jyri Arponen muistuttaa.

Uudelle liiketoiminnalle olennaista on myös verkossa oleminen, tekeminen sekä palvelujen helppo ostettavuus ja löydettävyys. Yritystä ei kuitenkaan voi perustaa sosiaalisen median varaan, vaan aina ensin tarvitaan hyvä idea, jota voi sitten tehdä tunnetuksi olemalla aktiivisesti verkossa.

– Nopsa soveltaa jo ajattelussaan sitä, että lähellä voidaan tehdä tuotteita ja palveluja jotka ovat tyylikkäitä, rohkeita ja laadukkaita. Sitran Maamerkit-ohjelmassa haluamme edistää tällaista ajattelua ja liiketoimintaa. Uskomme, että näille palveluille on olemassa koko ajan lisää kysyntää, Jyri Arponen summaa.